Hoe kan ik certificaten wijzigen?

Het wijzigen van certificaten gaat bij elk certificaat op ongeveer dezelfde manier, het is vergelijkbaar met het toevoegen van certificaten. Er zijn echter een paar afwijkingen. Voor het wijzigen van een certificaat klik je, rechts van het certificaat, op de groene knop ‘Wijzig’
Het wijzigen/toevoegen van certificaten kan enkel door de key-user gedaan worden. Wie key-user is van jouw organisatie, kun je vinden door naar de overzichtspagina te navigeren via het groene menu aan de linkerzijde van de portal. Op de overzichtspagina vind je aan de rechterzijde de bedrijfsgegevens en het e-mailadres van de key-user.

railAlert-certificaten
Alle informatie over railAlert certificaten komt uit de centrale database van BTC. Het wijzigen van een railAlert-certificaat is daarom beperkt tot het wijzigen van de aanwijzing en de status.

  1. Klik op de certificatenpagina achter het railAlert-certificaat op de groene knop ‘Wijzig’.
  2. Pas de aanwijzing aan.
  3. Het kopje ‘Status’ zegt iets over de geldigheid van het railAlert-certificaat. De mogelijkheden zijn ‘Geldig’ en ‘Buiten gebruik’; deze worden door de automatische koppeling ingevuld. Moet je een railAlert-certificaat vanwege een sanctie intrekken, gebruik dan de mogelijkheid ‘Certificaat intrekken’. Het gaat hier dan om het tijdelijke intrekken van een certificaat, omdat de persoon een bepaalde periode niet geschikt is om werkzaamheden behorende bij dat certificaat uit te voeren. Als je een certificaat intrekt, dan is dit certificaat niet zichtbaar als de pas van deze medewerker wordt gescand, zodat duidelijk is dat hij de klus niet mag uitvoeren. Als een railAlert-certificaat definitief moet worden ingetrokken, dient contact opgenomen te worden met BTC. BTC is bereikbaar op: 033-4674392 of per mail.
  4. Klik onderaan op ‘Wijzigingen bewaren’.

Heeft de medewerker nieuwe railAlert-certificaten behaald? Die worden automatisch gekoppeld en overschrijven de oude certificaten.

VCA-certificaat
Is het certificaat gewijzigd? Of heeft de medewerker een nieuw certificaat behaald? Vul dan de nieuwe certificaatnaam en het nieuwe certificaatnummer in bij het huidige VCA-certificaat. Ga onderaan naar ‘Wijzigingen bewaren’. De DVP-portal checkt vervolgens in de centrale VCA-database of het certificaat bekend is. Wordt de P&O-koppeling gebruikt, dan is wijzigen daarin ook mogelijk. Let erop dat de wijziging mogelijk wordt overschreven bij de volgende synchronisatie met het P&O-systeem.

MO en PO
Van een MO of PO is het mogelijk de status en de aanwijzing te wijzigen.

  • Klik op de certificatenpagina achter MO of PO op de groene knop ‘Wijzig’.
  • Het lijkt nu eigenlijk alsof je een nieuwe keuring invoert. Is de aanwijzing veranderd, bijvoorbeeld bij vernieuwing van het betreffende certificaat, pas dan de titel en geldigheidsdatum aan in het tekstveld achter ‘Aanwijzing’.
  • Klik tenslotte op ‘Wijzigingen bewaren’.

De mogelijkheid wordt geboden om een keuring in te trekken: dat kan door de datum velden in te vullen. Dit veld staat er omdat een keuring in de programmatuur hetzelfde wordt behandeld als de andere certificaten.

Bedrijfscertificaten
Bij bedrijfscertificaten is het mogelijk de status van een certificaat te wijzigen of het certificaat in te trekken.

  • Klik op de certificatenpagina achter het bedrijfscertificaat op de groene knop ‘Wijzig’.
  • Pas de informatie aan die je moet wijzigen.
  • Klik tenslotte op ‘Wijzigingen bewaren’.

Als het nodig is een bedrijfscertificaat vanwege een sanctie in te trekken, gebruik dan de mogelijkheid ‘Certificaat intrekken’ in het rode vak.