Hoe moet ik een DVP-pas scannen?

Wat heb je nodig?
– de mobiele DVP-app
– de DVP-pas van een pashouder

Hoe scan je een DVP-pas?

  1. Open de mobiele DVP-app. De eerste keer dat je de app opent, moet je inloggen met je DVP-account.
  2. Tik onderin beeld op de knop ‘Scan pas’.
  3. Selecteer het werkgebied (trein/metro/tram).
  4. De camera wordt opgestart.
  5. Vraag de pashouder om de DVP-pas te tonen.
  6. Richt de telefoon op de QR-code van de pas, zodat de QR-code goed in beeld komt. De camera moet soms even scherpstellen, dit kan een paar seconden duren.
  7. Als de camera de QR-code heeft gevonden, dan scant hij automatisch, daar hoef je verder niets voor te doen.

Groen scherm
Na een goede scan verschijnt het Digitaal Veiligheidspaspoort van de pashouder op het scherm. Een groen scherm betekent: toegang.

Rood scherm
Als een pashouder geen toegang heeft, dan wordt het scherm rood. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Het certificaat van de pashouder voor toegang tot dit werkgebied is bijvoorbeeld verlopen. Of de pashouder heeft een nieuwe werkgever die nog niet in de DVP-database staat geregistreerd. Ook als een pashouder zich eerder niet heeft gehouden aan de Life Saving Rules, kan toegang (tijdelijk) worden geweigerd.
Om privacy redenen is niet zichtbaar waarom de pashouder geen toegang heeft: hij dient hiervoor contact op te nemen met zijn werkgever of zelf in de DVP-portal op zoek te gaan naar de oorzaak van het rode scherm. Hij mag de locatie niet betreden en hij mag geen werkzaamheden uitvoeren waarvoor het bezit van een DVP-pas noodzakelijk is.

Wat kun je nog meer doen na het scannen van de DVP-pas?
Je kunt (afhankelijk van je toegekende rechten):
– de medewerker aanmelden of afmelden voor de betreffende locatie
– de relevante certificaten voor het geselecteerde werkgebied bekijken
– een melding maken van een overtreding of afwijking